Location: Home > Gecharterde sleepboten > Ierland

Ierland

Gebouwd in 1976 door de werf A.M.Liaanen A/S - Ålesund

Bouwnummer 126.

L x B x D 36,71 x 10,06 x 5,80

389 Brt.

IMO 7525346

5350 Apk  7000 IPK

70 ton Bollard Pull

1976 – 1981 "Stril Pilot" - Simon Mokster - Stavanger.

1981 – 1986 "Spirit Sky" – Hudner Shipping Associates IV LP 
                                           (Bergvall & Hudner) – Panama.

Leeward Terminal Tug – Services – LTT – een commanditaire vernootschap tussen het lokale zeehaven en transport bedrijf Zeehatran en Saba Wintug, een werkmaatschappij van Wijsmuller International B.V.. Had een contract gesloten met de raffinaderij Isla voor het verrichten van sleepboot werkzaamheden in de Bullenbaai – Curaçao.

In verband met dit contract werd in 1986 de "Spirit Sky" gecharterd door Wijsmuller International B.V.. En kwam onder de naam "Ierland" in de vaart.

Volgens het contract zou de "Ierland" vanaf 1 oktober 1986 de werkzaamheden voor de Isla raffinaderij gaan verrichten.

De aanbieder op dat moment van sleepdiensten de Curaçaose sleepboot maatschappij Kompania de Tou.Korsou – KTK – begon echter, ondanks dat het contract door Isla was beëindigd, een proces om de werkzaamheden van Leeward Terminal Tug – Services – LTT – te laten verbieden.

De rechter besliste dat de Curaçaose sleepboot maatschappij Kompania de Tou.Korsou – KTK – het alleenrecht bezat voor sleepdiensten in de Curaçaose wateren.

Tegen deze uitspraak ging Leeward Terminal Tug – Services – LTT – uiteraard in beroep. Maar dit beroep zou niet voor eind oktober 1986 dienen.

Op 17 september 1986 arriveerde de "Ierland" in de haven van Willemstad – Curaçao.

Leeward Terminal Tug – Services – LTT –, werd op 24 november 1986, ook in hoger beroep in het ongelijk gesteld en het contract met de Isla raffinaderij werd ontbonden. – Dit zal wel enig rumoer hebben gegeven, vermoed ik -

Daarop werd door de directie van Leeward Terminal Tug – Services – LTT – besloten om de "Ierland" en de "Bulbai" terug te sturen naar IJmuiden.

De "Bulbai" vertrok vanuit de haven van Willemstad – Curaçao, met de "Ierland" op sleeptouw naar IJmuiden.

1987 "Ierland" - Goliath Towage & Salvage - Rotterdam.

In 1987 gecharterd door Multraship - Terneuzen.

In November 1989 "Ierlandia" - Panamerican Towing &Salvage Co.SA.
                               (Terminales Maracaibo) - Monrovia.

Juni 1993 werd de "Ierlandia" onder de vlag van Venezuela gebracht en werd de thuishaven Maracaibo.

Juli 1995 "Charles Antoine" - McAllister - Montreal P.O.

Juni 1999 "Ocean Hercule" - Group Ocean Inc. (Ocean Group) - Montreal.

Na een aanvaring was de "Ocean Hercule" vanaf 30 januari 2001 tot september 2001 voor herstel op de werf.

2001 "Ocean Hercule" – Location Ocean Inc.
                                       (Ocean Remorquage Montreal Inc.) - Montreal.


Spirit Sky juni 1985 in de haven van Rotterdam
Spirit Sky juni 1985 in de haven van Rotterdam
Foto Simon WP

Picture 1 of 9
Ierland    1
Ierland 1
Foto Coll. Jos Haver

Picture 2 of 9
Ierland    2
Ierland 2
Foto Coll. W. Heilig

Picture 3 of 9
Aaankomst Ierland in IJmuiden    1
Aaankomst Ierland in IJmuiden 1
Foto Coll. W. Heilig

Picture 4 of 9
Aaankomst Ierland in IJmuiden    2
Aaankomst Ierland in IJmuiden 2
Foto Willem Koper

Picture 5 of 9
Ierland aan de steiger in IJmuiden
Ierland aan de steiger in IJmuiden
Foto Coll. Dick Khun

Picture 6 of 9
Charles Antoine
Charles Antoine
Foto More Piché

Picture 7 of 9
Ocean Hercule    1
Ocean Hercule 1
Foto Gilles L.

Picture 8 of 9
Ocean Hercule    2
Ocean Hercule 2
Foto Jack2

Picture 9 of 9




HighslideforCMSimple Klaus Treichler © 2007-2012
Lizenz