Location: Home > Gecharterde sleepboten > Yaguar

Yaguar

1976

IMO 7642780

8.970 Apk.

2781 Brt.

In 1993 werd de "Yaguar" door Wijsmuller Salvage B.V. gecharterd.

Op 13 mei 1993 ontstond er brand aan boord van de bulkcarrier "Samick Nordic"(1975 – 16.874 Brt.) op 10 mijl van de haven van Djeddah – Saudi Arabië.

Naast een bergingsteam werden door Wijsmuller Salvage, de sleepboot "Yaguar" in charter genomen op 14 mei 1993 en ook werd de sleepboot "Shadid" ex "Smit-Lloyd 5" ingezet. – Verder geen informatie en\of gegevens –

Nadat de brand aan boord van de "Samick Nordic" was geblust en nam de "Yaguar" de "Samick Nordic" op sleeptouw naar de haven van Umm al Quwain – Verenigde Arabische Emiraten waar de "Yaguar" op 6 juni 1993 de "Samick Nordic" afleverde.

Vanaf 9 juni 1993 tot 27 juni 1993 lag de "Yaguar" langzij van de "Samick Nordic" op de rede van Umm al Quwain – Verenigde Arabische Emiraten.

27 juni 1993 maakte de "Yaguar" ter hoogte van Fujairah – Verenigde Arabische Emiraten de LNG tanker "Gohshu"(1990 – 41.375 Brt.) vast en versleepte deze naar de haven van Dubai – Verenigde Arabische Emiraten. Waar het transport op 29 juni 1993 arriveerde.

Aan boord van het containerschip "Kapitan Sakharov"(1980 – 4.827) brak op 4 juli 1993 brand uit in de lading containers. De "Kapitan Sakharov" bevond zich op de positie 26.19 Noord en 53.11 Oost midden in de Perzische Golf. De "Yaguar" ingezet voor deze berging. De "Kapitan Sakharov" zonk op 5 juli 1993.

Vanaf 6 juli 1993 tot 18 juli 1993 was de "Yaguar" stand-by tijdens de berging van de "Samick Nordic" – zie 13 mei 1993 –

Het vrachtschip "Georgios"(1969 – 1.437 Brt.), geladen met kunstmest, werd op 1 september 1993 ten Oosten van Sri Lanka, met machine schade, vastgemaakt door de "Yaguar" en naar de haven van Colombo – Sri Lanka gesleept waar het transport op 7 oktober 1993 arriveerde.

Vanaf 8 oktober werd in de haven van Colombo – Sri Lanka begonnen met het reinigen van het onderwaterschip van de "Yaguar".

Vanaf 25 oktober 1993 lag de "Yaguar" weer op station in Colombo – Sri Lanka.

26 oktober 1993 vertrok de "Yaguar" vanuit Colombo – Sri Lanka naar Singapore.

Na aankomst op de rede van Singapore lag de "Yaguar" daar op station.

13 november 1993 zette de "Yaguar" vanuit Singapore koers naar de Filipijnen en ging op station ter hoogte van het eiland Mindoro – Filipijnen.

het vrachtschip "Ginza Orient"(1967 – 1.996 Brt.) kampte op 30 november 1993 met machine problemen op de positie 19.19 Noord en 116.21 Oost, tussen Hongkong en de Filipijnen. De "Ginza Orient" is door de "Yaguar" vast gemaakt en naar de haven van Manilla – Filipijnen versleept.

Op 4 december 1993 zette de "Yaguar" vanaf haar stationspositie koers naar Davao – Filipijnen om de typhoon Lola te ontwijken.

Op 11 december 1993 zette de "Yaguar" vanaf Davao – Filipijnen koers naar Manilla – Filipijnen om de bemanning af te lossen.

Vanaf 17 december lag de "Yaguar" ter hoogte van Manilla – Filipijnen op station.

De tanker "Nafti"(1974 – 18.309 Brt.) verloor 28 december 1993 op de positie 13.05 Noord en 111.33 Oost, voor de kust van Vietnam haar roer. De "Nafti" is door de "Yaguar" vast gemaakt.

1994

Op 4 januari 1994 arriveerde de "Yaguar" met de "Nafti" op sleeptouw in de haven van Hongkong.

Op 5 januari 1994 werd de "Nafti" door locale sleepboten vastgemaakt om naar Shekou – China te worden gesleept. De "Yaguar" escorteerde tijdens deze sleepreis.

7 januari 1994 vertrok de "Yaguar" vanuit de haven van Shekou – China weer naar Hongkong.

9 januari 1994 vertrok de "Yaguar" vanuit de haven van Hongkong naar Manilla – Filipijnen. Waarna de "Yaguar" na aankomst weer ter hoogte van Manilla – Filipijnen op station ging.
 
Op 24 januari 1994 brak er, na een explosie, brand uit aan boord van de geladen tanker "Cosmas A."(1979 – 15.993 Brt.) varende tussen Hongkong en de Filipijnen.

De "Cosmas A." brak na de explosie in tweeen. Wijsmuller Salvage zette de "Yaguar" in om de "Cosmas A." te bergen. Op 7 februari 1994 werden zowel het voorschip als het achterschip van de "Cosmas A." tot zinken gebracht omdat de "Yaguar" geen enkele haven mocht binnen lopen.

Vanaf 7 februari 1994 lag de "Yaguar" weer ter hoogte van Manilla – Filipijnen op station.

Op 18 maart 1994 strandde de bulkcarrier "Oceanus"(1993 – 38.891), geladen met 70.000 ton kolen, op een koraalrif bij Satawal – Yap – Micronesia.

Wijsmuller Salvage B.V. slaagde er in om de "Oceanus", nadat de lading gedeeltelijk was overgeslagen in een andere bulkcarrier, op 3 mei 1994 vlot te brengen. Hiervoor werd de "Yaguar" ingezet.

Nadat de "Oceanus" was vlot gebracht kon ze op eigen kracht koers zetten naar Guam geëscorteerd door de "Yaguar" op 5 mei 1994 arriveerde de "Oceanus" bij Guam.

10 mei 1994 zette de "Oceanus" koers naar Ulsan – Zuid Korea weer geëscorteerd door de "Yaguar".

17 mei 1994 arriveerden de "Oceanus" en de "Yaguar" op de rede van Ulsan – Zuid Korea.

24 mei 1994 zette de "Oceanus" koers, vanuit de haven van Ulsan – Zuid Korea naar Kwangyang – Zuid Korea weer geëscorteerd door de "Yaguar".

Vanuit Kwagyang – Zuid Korea zette de "Yaguar" weer koers naar de rede van Ulsan – Zuid in afwachting van orders.

Op 8 juni 1994 zette de "Yaguar" vanaf de rede van Ulsan – Zuid koers naar Vladivodstok – Rusland waar de "Yaguar" op 10 juni 1994 arriveerde.

12 juni zette de "Yaguar" vanuit Vladivostok – Rusland koers naar Singapore waar de "Yaguar" op 12 juni 1994 arriveerde.

25 juni 1994 stopte het charter contract en ging de "Yaguar" in Singapore het dok in.

Van 17 september 1994 tot 18 september 1994 escorteerde de "Yaguar" de tanker "Progresswind"
(1978 – 18.014 Brt.) van de positie 01.59 Noord en 101.54 Oost naar Singapore. – verder geen
informatie -

Op 21 oktober 1994 zette de "Yaguar" koers naar de positie 17.50 Noord en 117.44 Oost waar de tanker "Thanassis A." in tweeën gebroken. Op 22 oktober 1994 zonk de "Thanassis A.".

De "Yaguar" zette vervolgens koers naar de positie van het vrachtschip "Uniwise"(1973 – 6.255 Brt.) die ze vervolgens escorteerde naar de haven van Manilla – Filipijnen. Op 24 oktober 1994 arriveerde het transport in de haven van Manilla – Filipijnen.

Op 2 december 1994 nam de "Yaguar" deel aan een zoektocht naar overlevenden van de Ferry "Cebu City"(1972 – 2.454 Brt.) die ter hoogte van Manilla – Filipijnen was aangevaren door het containerschip "Kota Suria"(1976 – 11.770 Brt.).

Vanaf 20 december 1994 tot 31 december 1994 verleende de "Yaguar" assistentie aan de bulkcarrier "Hitachi Venture"(1982 – 70.164 Brt.) en escorteerde de "Hitachi Venture" naar Subic Bay – Filipijnen.

1995

April 1995 brak er brand uit aan boord van de bulkcarrier "Milenaki"(1970 – 15.345 Brt.), geladen met suiker, in de Zuid Chinese zee. De bemanning verliet het schip. De "Yaguar" vertrok vanuit het bergings station Manilla naar de positie van de "Milenaki" en slaagde er in om het vuur te blussen. Waarna de "Yaguar" de "Milenaki" versleepte naar Hongkong en leverde de "Milenaki" op 7 april 1995 af aan haar eigenaar.

15 juli 1995 vertrok de "Yaguar" vanuit de haven van Taichung – Taiwan met op sleeptouw de dregger "Sliedrecht"(1976) naar Hongkong. Op 19 juli arriveerde het transport in de haven van Hongkong.

Vanuit Hongkong zette de "Yaguar" weer koers naar de haven van Taichung – Taiwan waar ze de "Zeearend" en de "HAM 1405" vastmaakte voor een sleepreis naar Hongkong. Op 26 juli werden de "Zeearend" en de "HAM 1405" afgeleverd in de haven van Hongkong.

Op 4 september 1995 vertrok de "Yaguar", vanuit de haven van Hongkong, met de "Zeearend" en de "HAM 1405"op sleeptouw naar Taichung – Taiwan. Op 6 september 1995 arriveerde het transport in de haven van Taichung – Taiwan.

Het kustvaartuig "Queen Sachi Maru"(1967 – 180 Brt.) kwam 17 september 1995 in de straat van Taiwan, door machineschade, in de problemen. De "Yaguar" slaagde er in de "Queen Sachi Maru" vast te maken voordat ze zou stranden op de kust van Taiwan en leverde de "Queen Sachi Maru" af in de haven van Taichung – Taiwan.

Van 21 september 1995 tot 26 september 1995 escorteerde de "Yaguar" de autocarrier "Yokohama"(1981 – 17.372 Brt.) naar de haven van Vung Tau – Vietnam.

Op 21 december 1995 kreeg het containerschip "K. H. Chivalry"(1974 – 1.450 Brt.) machineschade op de positie 23.47 Noord en 120.02 Oost, dwars van Taiwan. De "K. H. Chivalry" is vastgemaakt door de "Yaguar".

Op 28 december 1995 zette de "Yaguar" koers naar de positie van het vrachtschip "Blue Moon"(1975 – 6.741 Brt.) dat op 4 mijl van de haven van Taichung – Tawan voor anker lag, met een tekort aan smeerolie. De "Yaguar" moest de "Blue Moon" vastmaken en naar de haven van Taichung – Taiwan verslepen.
Door problemen met de stuurboord hoofdmotor moest de "Yaguar" echter weer terugkeren naar de haven van Koahsiung – Taiwan voor reparaties.

In 1997 eindigde het chartercontract van de "Yaguar" doordat deze verkocht was.

1997 "Hua Yi".

2008 "Lucky Eva".

 


Tekening Yaguar
Tekening Yaguar
Bron Internet

Picture 1 of 13
Yaguar    1
Yaguar 1
Foto Henk Marijs

Picture 2 of 13
Yaguar    2
Yaguar 2
Foto Henk Marijs

Picture 3 of 13
Yaguar    3
Yaguar 3
Foto Cpt. Lawrence Dalli

Picture 4 of 13
1993 berging Samic Nordick    1
1993 berging Samic Nordick 1
Foto Henk Marijs

Picture 5 of 13
1993 berging Samic Nordick    2
1993 berging Samic Nordick 2
Foto Henk Marijs

Picture 6 of 13
1993 berging Samic Nordick  vlnr Folkert de Jong - NN - Piet Kerkhoven - Vladimir
1993 berging Samic Nordick vlnr Folkert de Jong - NN - Piet Kerkhoven - Vladimir
Foto Henk Marijs

Picture 7 of 13
1995 berging Queen Sachi Maru    1
1995 berging Queen Sachi Maru 1
Foto Henk Marijs

Picture 8 of 13
1995 berging Queen Sachi Maru    1
1995 berging Queen Sachi Maru 1
Foto Henk Marijs

Picture 9 of 13
1995 berging Queen Sachi Maru    1
1995 berging Queen Sachi Maru 1
Foto Henk Marijs

Picture 10 of 13
Yaguar werkzaam voor de Philipijnse kust    1
Yaguar werkzaam voor de Philipijnse kust 1
Foto Coll. J. van Andel

Picture 11 of 13
Yaguar werkzaam voor de Philipijnse kust    2
Yaguar werkzaam voor de Philipijnse kust 2
Foto Coll. J. van Andel

Picture 12 of 13
De Yagusr maakt vast op de ....
De Yagusr maakt vast op de ....
Foto Henk Marijs

Picture 13 of 13




HighslideforCMSimple Klaus Treichler © 2007-2012
Lizenz